Zakład Budownictwa Drogowego
Siedzą od lewej: Marta Mielczarek, Agnieszka Płatkiewicz, Justyna Stróżyk-Weiss, Maja Pożarycka.
Stoją od lewej: Przemysław Górnaś, Marcin Bilski, Andrzej Pożarycki, Mieczysław Słowik (kierownik Zakładu),
Mikołaj Bartkowiak, Jarosław Wilanowicz

 

Pracownicy zakładu zajmują się działalnością z zakresu budownictwa drogowego, technologii materiałów i nawierzchni drogowych oraz inżynierii ruchu.

Działalność dydaktyczna:

Zakład kształci studentów w następujących grupach specjalnościowych na studiach II stopnia na kierunku Budownictwo – specjalności „Drogie i lotniska”, „Drogi i autostrady” (na studiach stacjonarnych) oraz „Budownictwo komunikacyjne” (na studiach niestacjonarnych).

W działalności dydaktycznej wykorzystywane są nowoczesne formy przekazywania wiedzy: filmy dydaktyczne, seminaria z udziałem specjalistów z kraju i zagranicy, korzystanie z technik komputerowych, najnowocześniejszych metod badań materiałów i konstrukcji nawierzchni w laboratorium własnym oraz w Laboratorium Drogowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.

Działalność badawcza:

Główne obszary aktywności obejmują:

  • prowadzenie badań laboratoryjnych materiałów stosowanych w nawierzchniach drogowych, zarówno metodami zgodnymi z normami PN-EN, jak i amerykańską specyfikacją Superpave, w szczególności lepiszczy asfaltowych zawierających dodatki polimerów, gumy, asfaltów naturalnych czy dodatków olejowych
  • oznaczanie złożonych właściwości reologicznych lepiszczy asfaltowych przy zastosowaniu reometru dynamicznego ścinania DSR
  • oznaczanie właściwości niskotemperaturowych lepiszczy przy zastosowaniu reometru zginanej belki BBR, a także nowoczesnego duktylometru zmodyfikowanego w celu prowadzenia badań w ujemnych temperaturach
  • analizy związane z modelowaniem zjawisk zachodzących w lepiszczach asfaltowych
  • badania mastyksów asfaltowych oraz wypełniaczy wg norm PN-EN, metod Superpave oraz kruszyw w kontekście adhezji lepiszcza do ich powierzchni
  • kompleksowe badania mieszanek mineralno-asfaltowych w zakresie średnich i wysokich temperatur eksploatacyjnych (z wykorzystaniem aparatury pomiarowej Nottingham Asphalt Tester wraz z dodatkowym osprzętem)
  • badania nad innowacyjnymi materiałami, które będą mogły stanowić alternatywę dla obecnie wykorzystywanych w budownictwie drogowym
  • tworzenie „inteligentnych” i „autonomicznych” nawierzchni dzięki autorskiemu podejściu do tematyki budowy i zastosowania dróg. Proponowane rozwiązania mają stworzyć możliwość wykonania trwałych i tanich nawierzchni drogowych, które nie będą miały wyłącznie funkcji służącej przemieszczaniu się jej użytkowników, ale również funkcje sterowania ruchem czy minimalizowania niekorzystnego wpływu ruchu drogowego na środowisko naturalne
  • diagnostyka nawierzchni drogowych, modelowanie zmian stanu technicznego nawierzchni
  • projektowanie i realizacja systemów wspomagających zarządzanie drogami.

Pracownicy:

dr hab. inż. Mieczysław Słowik, prof.PP  – Kierownik zakładu 
 

dr inż. Mikołaj Bartkowiak

 

dr inż. Marcin Bilski
 

dr inż. Przemysław Górnaś

 

dr inż. Agnieszka Płatkiewicz

 

dr inż. Andrzej Pożarycki

 

dr inż. Jarosław Wilanowicz

 

mgr inż. Marta Mielczarek

 

mgr inż. Justyna Stróżyk-Weiss

 

mgr  Maja Pożarycka
 

Laboratorium Drogowe (Budynek A4)

Ukierunkowane jest głównie na badania właściwości materiałów drogowych i nawierzchni. W laboratorium wykorzystywany jest różnorodny sprzęt, obejmujący kompleksowo skonfigurowane zestawy urządzeń do badania:

  • mieszanek mineralno-asfaltowych (ubijak automatyczny do laboratoryjnego zagęszczania próbek mieszanek, prasa wytrzymałościowa do badania stabilności i odkształcenia mieszanek mineralno-asfaltowych metodą Marshalla, wirówka ekstrakcyjna do badania składu mieszanek mineralno-asfaltowych, zestaw przyrządów do oznaczania gęstości strukturalnej i objętościowej, zawartości wolnych przestrzeni, wskaźnika zagęszczenia, nasiąkliwości oraz odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na działanie wody i mrozu), zestaw sit do badania składu ziarnowego mieszanek mineralnych;
  • lepiszczy asfaltowych (penetrometr do badania penetracji asfaltów, aparat „Pierścień i Kula” do badania temperatury mięknienia asfaltów, aparat Fraassa do badania temperatury łamliwości asfaltów, duktylometr do badania ciągliwości wraz z przystawką umożliwiającą oznaczanie nawrotu sprężystego oraz pełzania asfaltów modyfikowanych polimerami, wiskozymetr rotacyjny „Rheotest 2” do badania lepkości dynamicznej asfaltów, miernik udarowy „Vialit” do badania kohezji lepiszczy asfaltowych), suszarka TFOT do oceny starzenia asfaltów;
  • betonów cementowych (prasa wytrzymałościowa o nośności do 3000 kN, stanowisko do badania wodoszczelności betonu, sprzęt do badania mrozoodporności betonu, sprzęt do badania nasiąkliwości betonu, sprzęt do badań nieniszczących betonu: ultradźwiękowy próbnik materiałów typ 541 i 544, młotek Schmidta typu N)
  • kruszyw mineralnych (zestaw sit do badania składu ziarnowego kruszyw mineralnych, sprzęt do badania wskaźnika kształtu ziaren, zawartości ziaren słabych, wytrzymałości kruszywa na miażdżenie, oraz sprzęt do badania mrozoodporności kruszyw).

 

 

 

Załącznik