Zakład Budowy Mostów i Dróg Kolejowych

 

Od lewej: Krzysztof Ziopaja, Michał Pawłowski, Jeremi Rychlewski, Elżbieta Plucińska, Wojciech Siekierski, Sylwia Fornalczyk, Włodzimierz Bednarek (kierownik Zakładu), Iwona Jankowiak, Jerzy Jabłoński

 

 

Zakład Budowy Mostów i Dróg Kolejowych zajmuje się ogólnie działalnością z zakresu budowy i eksploatacji obiektów mostowych oraz z zakresu budowy i eksploatacji dróg kolejowych.

 

 

Pracownicy Zakładu prowadzą specjalistyczne przedmioty z zakresu budownictwa mostowego i kolejowego na studiach I stopnia na kierunku Budownictwo i Budownictwo zrównoważone oraz na studiach II stopnia na kierunku Budownictwo w ramach specjalności obsługiwanej przez Instytut Inżynierii Lądowej „Budownictwo drogowe, mostowe i kolejowe” (BuDMiK).

 

Działalność badawcza:

Pracownia Budowy Mostów:

Obiektem badań i analiz realizowanych w Pracowni Budowy Mostów są zagadnienia związane z pracą statyczną, analizą nośności i trwałości konstrukcji mostowych.
W Pracowni realizowane są badania naukowe dotyczące:

  • stanów granicznych nośności i użytkowalności mostów betonowych, stalowych i zespolonych
  • nowych modeli i procedur obliczeniowych konstrukcji mostowych
  • metodyki badań i diagnostyki konstrukcji mostowych
  • przydatności eksploatacyjnej i systemów wzmacniania konstrukcji mostowych.

Ponadto Pracownia Budowy Mostów prowadzi prace badawcze na rzecz gospodarki, obejmujące między innymi:

  • projektowanie, badania i kontrolę jakości materiałów i wyrobów (badania nieniszczące terenowe i badania laboratoryjne)
  • badania laboratoryjne wielkowymiarowych elementów prototypowych (własny „stend”)
  • nadzory naukowe nad budową obiektów inżynierskich
  • diagnostykę konstrukcji mostowych in situ
  • programowanie naciągu cięgien sprężających i kontrola naciągu
  • programowanie i wykonywanie badań obiektów inżynierskich pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym
  • projektowanie napraw i wzmocnień konstrukcji oraz wyposażenia obiektów
  • wykonywanie obliczeń statycznych i dynamicznych złożonych układów konstrukcyjnych
  • projekty koncepcyjne mostów i budowli podziemnych
  • sprawdzanie drogowych budowli inżynierskich na obciążenia ponadnormatywne.

Pracownia Dróg Kolejowych:

Obiektem badań i analiz realizowanych w Pracowni Dróg Kolejowych są zjawiska zachodzące podczas eksploatacji w nawierzchni kolejowej i podtorzu, aktualnie stosowane konstrukcje w kolejnictwie oraz metody i technologie ich budowy, wzmacniania, napraw oraz utrzymania. Prowadzone są również badania warunków pracy, oceny właściwości i jakości modernizowanego podtorza kolejowego oraz zagadnienia organizacji i regulacji ruchu pociągów oraz tramwajów wraz z optymalnym wykorzystaniem infrastruktury.

Pracownia prowadzi prace naukowe dotyczące budowy i eksploatacji dróg kolejowych, w tym:

  • metodyki badań i oceny stanu podtorza kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem strefy torowiska
  • wymiarowania górnych warstw podtorza kolejowego i tramwajowego
  • kompleksowego badania terenowego gruntów podtorza, kruszyw i ich mieszanek
  • badania stanu odkształceń i naprężeń w podtorzu i oceny jednorodności obciążeń dynamicznych podtorza
  • rozwiązywania problemów współpracy nawierzchni kolejowej z podtorzem gruntowym
  • analizy i oceny nawierzchni kolejowych oraz tramwajowych
  • badania stateczności toru bezstykowego podczas eksploatacji i napraw (podnoszenie, rektyfikacja)
  • inżynierii ruchu kolejowego i optymalizacji układów torowych stacji
  • analizy organizacji ruchu kolejowego w projektach optymalizacji przewozów
  • analizy funkcjonalności węzłów przesiadkowych i dworców kolejowych
  • inżynierii ruchu miejskiego transportu szynowego i sterowania ruchem w miastach.

 

Pracownicy:

 

 

Załącznik