Podczas zajęć odkrywających przed uczestnikami tajemnice naszej planety można było zdobyć praktyczne umiejętności z zakresu identyfikacji minerałów i skał. Warsztaty zorganizowano w ten sposób by możliwe było samodzielne rozpoznawanie przygotowanych okazów. Na uczestników czekało 28 najpiękniejszych i najbardziej charakterystycznych próbek minerałów i skał oraz ich opisy pozwalające te próbki zidentyfikować i odnaleźć. Przy okazji tychże poszukiwań uczestnicy zdobywali informacje na temat otaczającej nas przyrody nieożywionej i zjawisk w niej zachodzących, np. dowiadywali się które minerały są najcięższe, które najtwardsze, co to jest dwójłomność lub fluorescencja, którą skałę można podpalić, a która krzesze iskry, i wiele innych…
Warsztaty geodezyjne dały możliwość wykonania pomiaru wysokości terenu i dowiedzenia się, że nie wszystko co wydaje nam się płaskie takie jest. Można też było wytyczyć punkt w terenie o danym kącie oraz odległości, a następnie znaleźć niespodzianki, które w tych miejscach były ukryte. Młodzi adepci geodezji poznawali świat widzenia przestrzennego, dzięki przygotowanym obrazom stereoskopowym, a na najmłodszych czekały kolorowanki geodezyjne oraz odznaki dzielnego geodety.
Na warsztatach z cyklu „ŁamiŁepki” prezentowane były łamigłówki i gry planszowe z wariantem jednoosobowym. Dzieci wraz z rodzicami mogły wybrać dowolne łamigłówki spośród
wystawionych na stołach i je testować. Łamigłówek było spektakularnie dużo (około trzystu). Prowadzący warsztaty tłumaczył zasady i niekiedy pomagał rozwiązać zadanie sprawiające kłopot. Na tablicy magnetycznej przedstawione były grafiki skierowane do rodziców z ciekawymi informacjami
dotyczącymi łamigłówek (np. ich definicja, klasyfikacja itp.).
Tegoroczne warsztaty zorganizowane przez pracowników Zakładu Geotechniki, Geologii Inżynierskiej i Geodezji cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, zarówno dzieci, jak i rodziców. Frekwencja była gigantyczna. Uczestnicy wnioskowali, żeby imprezy miały charakter cykliczny.