doc. dr inż. Franciszek Tatara | Zakład Transportu Szynowego, obecnie podlegający pod Instytut Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej, wywodzi się wprost z Katedry Pojazdów Szynowych, utworzonej w 1956 roku na Wydziale Budowy Maszyn ówczesnej Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Poznaniu. Organizatorem Katedry Pojazdów Szynowych był doc. dr inż. Franciszek Tatara, absolwent Politechniki Lwowskiej, od 1928 roku związany z Poznaniem, znakomity konstruktor i wieloletni pracownik Zakładów Hipolita Cegielskiego i Centralnego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu. Docent Franciszek Tatara rozpoczął pracę w Wyższej Szkole Inżynierskiej w Poznaniu w 1951 roku. Już w 1952 roku zorganizował specjalność „Technologia budowy taboru kolejowego”. |
W początkowym okresie w Katedrze Pojazdów Szynowych zatrudnionych było dwóch pracowników stałych: doc. dr inż. Franciszek Tatara i mgr inż. Stanisław Gieżyński. Po dziesięciu latach było już w niej zatrudnionych siedmiu pracowników etatowych i pięciu dochodzących. Pracownikami etatowymi byli: doc. dr inż. Franciszek Tatara, mgr inż. Jerzy Nowicki, mgr inż. Magdalena Wolnowska, mgr inż. Jerzy Kwaśnikowski, mgr inż. Mieczysław Ofierzyński, mgr inż. Bogusław Kasprzak i mgr inż. Wiesław Sypka.
W 1967 roku Katedra Pojazdów Szynowych została przeniesiona na nowy Wydział Maszyn Roboczych i Pojazdów, utworzony z dawnego Wydziału Mechanizacji Rolnictwa, a w 1970 roku – w wyniku zmian strukturalnych w Politechnice Poznańskiej – Katedra przekształcona została w Zakład Pojazdów Szynowych funkcjonujący w strukturze Instytutu Wysokoprężnych Silników Okrętowych i Kolejowych. W późniejszym czasie, w wyniku kolejnych zmian nazw i struktur organizacyjnych instytutów, Zakład Pojazdów Szynowych przenoszony był do kolejnych jednostek organizacyjnych: Instytutu Techniki Cieplnej i Silników Spalinowych, Instytutu Silników Spalinowych i Podstaw Konstrukcji Maszyn oraz Instytutu Silników Spalinowych i Transportu.
Kierownikiem Katedry Pojazdów Szynowych i następnie Zakładu Pojazdów Szynowych, od początków ich istnienia aż do 30 września 1973 roku, był doc. dr inż. Franciszek Tatara. Od 1 września 1973 do 31 sierpnia 1991 roku przez 18 lat kierownikiem Zakładu Pojazdów Szynowych był doc. dr inż. Jerzy Nowicki. Od 1 września 1991 do 31 sierpnia 1993 funkcję kierownika sprawował prof. dr hab. inż. Włodzimierz Gąsowski, zaś od 1 września 1993 do 31 sierpnia 2001 roku kierownikiem Zakładu był prof. dr hab. inż. Jan Gronowicz. Po jego przejściu na emeryturę, funkcję kierownika ponownie objął prof. dr hab. inż. Włodzimierz Gąsowski i sprawował ją do 2002 roku. W latach 2002-2012 Zakładem kierował prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski, a w latach 2012-2016 funkcję kierownika pełnił prof. dr hab. inż. Marek Idzior.
Od 2016 roku funkcję kierownika pełnił dr hab. inż. Adam Kadziński. Na czas ten przypadły kolejne zmiany w strukturze organizacyjnej Politechniki Poznańskiej, wskutek których Zakład ponownie zmienił nazwę na bardziej odpowiadającą nowym dyscyplinom naukowym. Tym samym od 2020 roku Zakład, już pod nazwą Zakładu Transportu Szynowego, podlega pod Instytut Transportu w ramach Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu. Po odejściu na emeryturę dr hab. inż. Adama Kadzińskiego w 2020 roku, funkcję kierownika Zakładu ponownie objął prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski.
dr hab. inż. | Od września 2024 roku funkcję Kierownika Zakładu pełni dr hab. inż. Bartosz Firlik, prof. PP. Wśród obecnych pracowników naukowo-dydaktycznych Zakładu wyszczególnić można specjalistów w zakresie badań wibroakustycznych, budowy i eksploatacji pojazdów szynowych, szeroko pojętego bezpieczeństwa czy organizacji transportu szynowego. Odzwierciedleniem umiejętności zespołu jest szeroka współpraca z przemysłem oraz szereg zrealizowanych i obecnie prowadzonych projektów badawczo-rozwojowych. |
Ponadto, Zakład prowadzi profile dyplomowania: Transport Szynowy na kierunku Transport I i II stopnia, Pojazdy Transportu Masowego na kierunku Mechanika i Budowa Pojazdów I stopnia, Pojazdy Szynowe na kierunku Mechanika i Budowa Pojazdów II stopnia, a także studia podyplomowe - Nowoczesne Systemy Transportu Szynowego. Studenci powyższych specjalności stanowią trzon Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego, które prowadzi liczne projekty i inicjatywy studenckie, w tym wielokrotnie nagradzany w konkursach krajowych i międzynarodowych projekt studenckiej lokomotywy PUTrain.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą bazą dydaktyczno-naukową oraz ofertą współpracy!