LABORATORIUM
Rozwijalny akapit [opisowo-zdjęciowy]
Badania wodorowe

W ramach działalności zakładu prowadzimy badania nad wykorzystaniem wodoru jako paliwa, korzystając z zmodyfikowanego silnika AVL oraz stanowiska badawczego Heliocentris. Nasze prace koncentrują się na optymalizacji wydajności i bezpieczeństwa technologii wodorowych.

Silnik AVL 5804

  • silnik badawczy (wtrysk bezpośredni DI do cylindra oraz wtrysk pośredni PFI do kanału dolotowego)
  • objętość skokowa: 0,51 dm3

Spalanie: wodór, metan, propan, itp.

HELIOCENTRIS

  • ogniwo wodorowe 
  • moc ogniwa: 1,2 kW
  • napięcie pracy: 18-36 V
  • czystość wodoru 99,99
  • ciśnienie wodoru: 1-15 bar
  • moc przetwornicy DC 1500 W
  • max natężenie prądu: 55 A
  • max napięcie 21-30 V
  • sprawność DC: 96%

OGNIWO

  • moc 30 kW
  • napięcie ogniwa: 450-700 V DC
  • natężenie prądu: 0-90 A
  • jakość wodoru: 99,99%
  • ciśnienie zasilania: 0,7-1 MPa
  • chłodzenie cieczowe
  • temperatura pracy: -20 deg C do 45 deg C
Pojazdy

Zakład Napędów dysponuje pojazdami, które służą do zajęć dydaktycznych i badań naukowych. Dodatkowo, na wyposażeniu znajduje się symulator jazdy, który wspiera realizację tych działań.

BMW i3 Range Extender
Silnik spalinowy:

  • V = 647 ccm
  • Ne = 28 kW/8000 obr/min
  • Mo = 56 Nm/4500 obr/min
  • Silnik elektryczny
  • Mo = 250 Nm
  • Ne = 75 kW/4800 obr/min

Toyota Yaris IV generacji

Silnik spalinowy M15-FXE:

  • Vss = 1.5 dm3
  • Ne =68 KM/5500 obr/min
  • Mo = 120 Nm/3600 obr/min

 

Silnik elektryczny

  • Ne = 59 kW
  • Mo = 141 Nm
  • Akumulator Li-Ion 

Polaris Ranger 570 

  • Ne = 44 KM
  • Vss = 587 cm3
  • Napęd: AWD, 2WD
  • Przekładnia: automatyczna
  • Hamulce: hydrauliczne
Emisja

Zakład zajmuje się badaniami emisji z różnego typu pojazdów, prowadząc zaawansowane testy zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (RDE).

AVL_MOVE

TSI EEPS:  

Pomiar rozkładu wymiarowego cząstek stałych

  • pomiary cząstek o średnicach 5–560 nm
  • liczba kanałów 32
  • liczba kanałów na dekadę 16
  • stopień rozcieńczenia pierwszy (gorący) 10–10 000
  • stopień rozcieńczenia drugi (zimny) 1, 5, 15, 20
  • możliwość pomiaru spalin rozcieńczonych i nierozcieńczonych

AXION_RS

Zakres pomiaru:

  • CO: 0–10%, z dokładnością ±3%
  • HC: 0–4000 ppm, z dokładnością ±3%
  • NOx: 0–4000 ppm, z dokładnością ±4%
  • CO2: 0–16%, z dokładnością ±3%

SEMTECH DS

Zakres pomiaru:

  • CO: 0–10%, z dokładnością ±3%
  • HC: 0–10 000 ppm, z dokładnością ±2,5%
  • NOx (NO + NO2): 0–3000 ppm, z dokładnością ±3%
  • CO2: 0–21%, z dokładnością ±3%

Pomiar przepływu spalin:

  • Masowe natężenie przepływu z maksymalną temperaturą do 700°C
Badania wewnątrzsilnikowe

Na wyposażeniu zakładu znajduje się również kamera high-speed, wykorzystywana do precyzyjnych analiz. Prowadzimy indykowanie oraz badania endoskopowe, co pozwala na szczegółową diagnostykę i ocenę procesów zachodzących w silnikach.

Kamera do badań procesów szybkozmiennych 

LaVision HIghSpeedStar 5

 

  • Obiektyw: Nikon AF Nikkor 24-85 mm; 1:2.8-4 D
  • Wielkość obrazu 512 x 512 pix przy 10.000 fps
  • Oprogramowanie do obróbki zdjęć: DaVis 7.0

FLIR T365

Videoscope V055

Maszyna do pojedynczego cyklu spalania

  • Skok tłoka: 81 mm
  • Średnica cylindra: 80 mm
  • Objętość cylindra: 407 cm3
  • Typ komory spalania: hemisferyczna 
  • Stopień sprężania regulowany
  • Doprowadzenie powietrza: zawory EM
  • Wylot spalin: zawory EM
  • Napęd tłoka: pneumatyczny
  • Dostęp optyczny: szkło kwarcowe o średnicy 50 mm w tłoku
Elektronika

Zakład posiada również zaawansowany sprzęt elektroniczny, który służy do diagnostyki i badań, umożliwiając precyzyjne pomiary oraz analizę parametrów pracy jednostek napędowych.

Interfejs SIRIUS® CAN:

  • 16-kanałowy system akwizycji danych.
  • Maksymalna częstotliwość próbkowania 1MHz.
  • Dekodowanie wiadomości CAN w trybie offline.
  • Wyświetlacz wizualny do prezentacji danych CAN.
  • Analiza matematyczna kanałów CAN w trybie online i offline.
  • Obsługa OBDII na CAN, J1939 oraz XCP/CCP.
  • Transmisja CAN

Autoscope

  • Nowoczesny oscyloskop diagnostyczny i analizator silnika, umożliwiający rejestrowanie i analizowanie sygnałów elektrycznych z większości systemów samochodowych.
  • Sondy pojemnościowe DIS Cx 6 do pomiaru układów zapłonowych.
  • Przetwornik synchronizacji dla sygnałów OWK.
  • Uniwersalne sondy Cx-M i Lx-M do cewek zapłonowych (nieekranowanych i ekranowanych).
  • Tester przerwy iskrowej.
  • Przetwornik ciśnienia Px35 (zakres: -0,84 do 35 bar).

PicoScope Automotive Oscilloscope to 4-kanałowy oscyloskop do analizy sygnałów elektrycznych w nowoczesnych pojazdach.

  • Możliwość zastosowania dodatkowych sond pomiarowych, takich jak cęgi do pomiaru prądu.
  • Rejestrowanie zmian natężenia prądu w przewodach zasilających silniki elektryczne pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
  • Łatwa analiza otrzymanych przebiegów przy użyciu fabrycznego oprogramowania.
Stanowiska Hamowniane

Zakład posiada hamownię silnikową, która umożliwia precyzyjne testowanie i analizę parametrów pracy silników, zapewniając optymalizację ich wydajności oraz niezawodności.

Silnik AVL 5804

SILNIK O ZAPŁONIE ISKROWYM TJI

  • Aktywna i pasywna komora spalania
  • Produkcja: AVL – silnik badawczy (wtrysk bezpośredni DI do cylindra oraz wtrysk pośredni PFI do kanału dolotowego)
  • Objętość skokowa: 0,51 dm3
  • Spalanie: wodór, metan, propan, itp.
  • Moc: około 10 kW
  • Liczba cylindrów: 1
  • Liczba zaworów: 4
  • Skok tłoka: 90 mm
  • Średnica cylindra: 85 mm
  • Stopień sprężania: regulowany 8–15

SILNIK ZI VW Euro 4

  • objętość skokowa: 1,2 dm3
  • moc: 77 kW
  • moment obrotowy: 175 Nm
  • liczba cylindrów: 4
  • liczba zaworów: 16
  • skok tłoka: 75,6 mm
  • stopień sprężania: 10,01:1

SILNIK ZS FCA Powertrain Euro 6

  • Objętość skokowa: 1,3 dm3
  • Moc: 70 kW
  • Moment obrotowy: 200 Nm
  • Liczba cylindrów: 4
  • Liczba zaworów: 16
  • Skok tłoka: 82 mm
  • Stopień sprężania: 17,0:1