Data dodania

„KOLEJ WODOROWA – HYDROGEN4RAIL FUTURE OF TRANSPORT"

Przewozimy pasażerów, korzystając z różnych nośników energii. Od parowozu poprzez pojazdy zasilane dieslem, aż po elektryczne. Wodór to kolejne otwarcie. Nie należy się jego bać, tylko mieć do niego respekt – mówił Marek Nitkowski, Prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich podczas IV konferencji „Kolej Wodorowa – Hydrogen4Rail Future of Transport”. Spotkanie ekspertów z branży transportu szynowego i paliw alternatywnych odbyło się w dniach 19-21 czerwca 2024 r. w Poznaniu

W budynku Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej spotkało się ponad stu przedstawicieli świata kolei, biznesu i nauki. Gości oficjalnie przywitali Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei, organizatora konferencji oraz Zbigniew Wiśniewski, Manager Projektu. Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonali JM Rektor Politechniki Poznańskiej prof. Teofil Jesionowski oraz Aleksandra Remelska, Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Operacyjnych z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

O przyszłości paliwa wodorowego mówił JMR prof. Teofil Jesionowski.

(...) Najważniejsze jest bowiem bezpieczeństwo – to kluczowy aspekt pracy z wodorem. Ważna jest także edukacja. Wodór, obok AI oraz cyfryzacji, jest kolejnym elementem naszego nowego świata. Należy o nim rozmawiać, co pokazujemy wspólnie z Polską Izbą Kolei na takich jak te konferencjach.

O spalinowych napędach wodorowych w pojazdach szynowych mówił prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha, Kierownik Zakładu Napędów Alternatywnych w Instytucie Silników Spalinowych i Napędów Politechniki Poznańskiej.

O tym, że wodór jest paliwem przyszłości mówił także Jacek Bogusławski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, Przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej.

Na rozwój technologii wodorowych postawiliśmy już w 2018 roku – mówi Jacek Bogusławski. Wcześniej patrzyliśmy na to z pewnym niedowierzaniem, zaczęliśmy jednak szukać optymalnych dla nas rozwiązań. Skorzystaliśmy ze środków unijnych, dzięki którym zaangażowaliśmy w projekty wodorowe 20 firm z regionu. Dziś one uczestniczą w organizowanej przez Polską Izbę Kolei konferencji wodorowej. Wielkopolska ma swoją strategię wodorową. Z roku na rok – aż do roku 2030 – będziemy ją rozwijać i realizować. Inwestujemy w autobusy wodorowe i w sektor mieszkalnictwa. Chciałbym także rozwój technologii wodorowej wprowadzić na kolej, zmieniając pojazdy spalinowe na jednostki bezemisyjne. Myślimy także o produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii, stawiając na wodór zielony. To jest przyszłość.
 

Więcej informacji na stronie konferencji TUTAJ

Źródło: Izba Kolei

PL