Obszarami badań w Instytucie Napędów i Lotnictwa (NiL) są:
1) Innowacyjne rozwiązania w zakresie budowy i eksploatacji układów napędowych,
2) Pomiary Real Driving Emission,
3) Ocena składu chemicznego spalin,
4) Pozasilnikowe układy oczyszczania spalin,
5) Niekonwencjonalne systemy spalania paliw,
6) Układy napędu hybrydowego elektrycznego i ogniw paliowych,
7) Prace na symulatorze lotu,
8) Bezpieczeństwo i zarządzanie w lotnictwie,
9) Bezzałogowe statki powietrzne.
Instytut NiL oferuje szeroki zakres prac badawczych w obrębie innowacyjnych rozwiązań stosowanych w układach napędowych, przede wszystkim w silnikach spalinowych. Dysponuje nowoczesną aparaturą badawczą do badań pojazdów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym i elektrycznym oraz stanowisko hamulcowe do badań motocykli. Instytut ponadto wykonuje badania w zakresie oceny oddziaływania środowiskowego układów napędowych, działania układów wtryskowych oraz realizowane są pomiary zużycia i tarcia w silnikach spalinowych.
Od 2007 roku Instytut wykonuje pomiary emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji z wykorzystaniem unikatowej aparatury typu PEMS. Ponadto Instytut wykonuje badania oceny ilościowej i jakościowej składu spalin za pomocą chromatografu gazowego Clarus 590 GC i analizatora termograwimetrycznego TGA. Oferowany jest szeroki zakres badań termodynamicznych procesu spalania, zarówno badania stacjonarne oraz badania drogowe. Prowadzone są analizy dotyczą tradycyjnych oraz niekonwencjonalnych systemów zasilania silników. Opracowywane są metody do analizy przepływu energii z układów napędu elektrycznego i hybrydowego. Instytut posiada system ogniw paliwowych do analizy działania i współpracy z układami elektrycznymi umożliwia ocenę bilansu energetycznego w zakresie sposobu zasilania ogniw i ich wykorzystania w układach kogeneracyjnych. Prace badawcze realizowane są również na symulatorze lotu CKAS MotionSim 5 samolotu lekkiego.