Instytut transportu
BAZA DYDAKTYCZNO-NAUKOWA

Laboratorium Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności jest ściśle związana z rozwojem środków transportu, środków poprawiających mobilność i dostępność otoczenia seniorów i osób z niepełnosprawnościami i podstaw konstrukcji maszyn z szczególnym uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego oraz badań z obszaru oceny cyklu życia (LCA).

Widok laboratorium

W laboratorium można wykonywać wybrane badania: cech antropometryczno-biomechanicznych człowieka, akwizycji i przetwarzanie danych o ruchu ciała człowieka dla systemów CAD, analizy systemu mięśniowo-szkieletowego w biomechanicznych systemach CAD 3D, termowizji, badania cyklu życia produktu oraz obejmujące wyznaczanie śladu środowiskowego dla produktów. W laboratorium realizowane są prace modelowania układów napędowych, optymalizację konstrukcji przekładni zębatych reduktorów oraz optymalizacja konstrukcji sprężyn metalowych z wykorzystaniem znanych systemów komputerowych CAD. Laboratorium dysponuje następującymi programami: AnyBody Technology – program do analizy biomechanicznej, SolidWorks – program komputerowy typu CAD, Motion Builder Autodesk – narzędzie do animacji 3D wykorzystywane do Motion Capture, SimaPro oraz GaBi – narzędzia do badań LCA (Life Cycle Assessment) i LCC (Life Cycle Cost) oraz wspomagające procesy ekoprojektowania, DFMA (Design for Manufacturing and Assembly) – system do projektowania dla produkcji i montażu.

Laboratorium wyposażone jest w specjalistyczne stanowisko badawcze do pomiarów sił i stref zasięgu rąk osób niepełnosprawnych w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich i analizy ergonomicznej interioru pojazdów, Driver Test Station DTS 2 – urządzenie do badania reakcji kierowców przede wszystkim z niepełnosprawnościami i seniorów, systemy MoCap (egzoszkielet) do rejestracji ruchu ciała człowieka Gypsy 5 firmy Animazoo, rękawice pomiarowe Data Glove5 Ultra firmy 5DT, kamera termowizyjna NEC-Avio T700 i system kamer wideo do rejestracji ruchu firmy Aper.