Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
ProCirCon
Zrównoważony rozwój ekologiczny, analiza cyklu życia budynku przekładają się na gospodarkę obiegu zamkniętego, który jest głównym tematem projektu “ProCirCon”. Jego celem jest uzupełnienie procesu dydaktycznego o szkolenia związane z cyrkularnością całego procesu budowlanego.
Projekt
Rozwój budownictwa jaki następuje nieprzerwanie od wielu lat wpływa na środowisko, obieg zamknięty odpowiada na problemy, które pojawiają się przy negatywnych efektach tego zjawiska. To podejście, które zakłada ponowne wykorzystanie zasobów i materiałów w cyklu życia budynku przy minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń. Celem tej koncepcji jest stworzenie systemu, w którym materiały używane w budownictwie nie kończą swojej przydatności po wyburzeniu lub zdemontowaniu, ale są odzyskiwane, przetwarzane i wykorzystywane ponownie. W ten sposób zmniejsza się zapotrzebowanie na nowe surowce, ogranicza emisję gazów cieplarnianych oraz wpływa pozytywnie na zrównoważony rozwój sektora budowlanego. Kluczowymi zasadami przy idei obiegu zamkniętego są projektowanie dla demontażu, recykling materiałów oraz wykorzystywanie lokalnych surowców, minimalizacja odpadów. Poprzez stworzenie systemu gospodarki obiegu zamkniętego zredukowana zostaje ilość odpadów oraz emisją CO2, a dzięki oszczędności surowców następuje zmniejszenie kosztów.
Planowane działania w ramach projektu ProCirCon
Opracowanie modułów tematycznych, które są pogrupowane tematycznie i obejmują różnorodne zadania i działania:
Przeprowadzanie badań na temat aktualnych procesów budowlanych, materiałów budowlanych i technologii, dyskusje/warsztaty z firmami budowlanymi i recyklingowymi, opracowanie katalogu zrównoważonych materiałów budowlanych i procesów, w celu wykorzystania przy edukacji zawodowej i szkoleniach.
Opracowywanie scenariuszy praktycznych dotyczących „Gospodarki o obiegu zamkniętym na placu budowy” oraz „Usuwania odpadów” z wykorzystaniem wyżej wymienionego katalogu, pozyskiwanie opinii od interesariuszy, zdobywanie zwolenników dla rozwoju modelu „Budownictwo o obiegu zamkniętym w kształceniu zawodowym”.
Opracowanie innowacyjnych jednostek szkoleniowych dotyczących scenariuszy praktycznych „Gospodarka o obiegu zamkniętym i plac budowy” oraz „Usuwanie odpadów” dla szkoleń w zawodach budowlanych, dyskusje warsztaty z interesariuszami z obszaru edukacji, nauki i przemysłu (budownictwo) oraz materiałów dydaktycznych i edukacyjnych.
Testowanie nowych jednostek szkoleniowych i materiałów edukacyjnych z nauczycielami i uczniami w czterech uczestniczących szkołach zawodowych, ocena testów, rewizja jednostek szkoleniowych.
Ocena potrzeb edukacyjnych nauczycieli i szkoleniowców w zakresie nauczania umiejętności konstrukcyjnych w kształceniu i szkoleniu zawodowym, przeprowadzenie ankiety na temat przykładów dobrych praktyk w dalszym szkoleniu, wywiady i warsztaty z ekspertami działającymi w tej dziedzinie.
Opracowanie kursu dokształcającego „Kompetencje w zakresie budownictwa o obiegu zamkniętym w kształceniu i szkoleniu zawodowym” dla nauczycieli i szkoleniowców w zawodach budowlanych, pilotaż dalszego szkolenia w uczestniczących instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego.
Ocena projektu pilotażowego i informacje zwrotne od uczestników, zmiana kursu szkoleniowego i stworzenie podręcznika szkoleniowego.
Ocena wyników projektu, przegląd badań z uczestniczących (i innych) krajów UE, kompilacja zdobytych doświadczeń w zakresie budowania potencjału, umocowania instytucjonalnego i wymagań na poziomie systemu.
Opracowywanie wspólnych koncepcji instytucjonalnego umocowania i wsparcia politycznego, dyskusje z zainteresowanymi stronami z sektora edukacji, nauki i biznesu, a także polityki i administracji, współpraca z odpowiednimi organami regulacyjnymi.
Przygotowywanie zaleceń politycznych dla poziomu systemowego (z podmiotami w polityce regulacyjnej) i planów działania na rzecz instytucjonalnego umocowania w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego, strukturyzowanie współpracy z biznesem i nauką, upowszechnianie.
Opracowanie i dystrybucja informacji o projekcie we własnych mediach (strona internetowa, media społecznościowe, biuletyn, czasopisma itp.)
Partnerzy
Współpraca ProCirCon łączy wiedzę fachową pięciu krajów UE i doświadczenie partnerów, tworząc współpracę europejską i międzynarodową. Pod przewodnictwem BGZ w projekcie współpracują partnerzy ze środowiska kształcenia zawodowego, branży budowlanej i nauki. Mają wieloletnie doświadczenie w dziedzinie edukacji i szkoleń oraz szerokich sieci kontaktów.