NAUKA

HSN1 HSN2

Laboratoria Zakładu obejmują następujące zakresy tematyczne:

  1. Badania alternatywnych układów napędowych oraz warunków przepływu energii:

  • napędów hybrydowych
  • napędów elektrycznych
  • napędów zasilanych ogniwami paliwowymi

    

    

  1. Badania konwencjonalnych i alternatywnych systemów spalania:

  • systemów Turbulent Jet Ignition z komorami wstępnymi
  • systemów dwóch wtryskiwaczy w komorze spalania
  • systemów spalania z uwarstwieniem ładunku

     

     

  1. Badania symulacyjne napędów i silników:

  • badania symulacyjne napędów hybrydowych 0D, 1D - AVL CRUISE
  • badania symulacyjne 1D silników z różnymi systemami spalania AVL BOOST
  • badania 1D, 2D, 3D procesów silnikowych - AVL FIRE

Możliwości badawcze Zakładu Napędów Alternatywnych:

Alternatywne układy napędowe:

  • ŠKODA CITIGOe iV  (Electric vehicle / Li-ion)

Analiza możliwości zasilania pojazdów elektrycznych z instalacji fotowoltaicznych w skali macro. Częstotliwości ładowania pojazdu elektrycznego w zależności od pokonywanych dystansów w rzeczywistych warunkach ruchu.

 

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik, W.; Szwajca, F.; Zawartowski, J.; Pietrzak, K.; Rosolski, S.; Szkarlat, K.; Rutkowski, M. Capabilities of Nearly Zero Energy Building (nZEB) Electricity Generation to Charge Electric Vehicle (EV) Operating in Real Driving Conditions (RDC). Energies 2021, 14, 7591. https://doi.org/10.3390/en14227591 (MNiSW: 140 pkt, IF = 3.004)

Analiza możliwości zasilania pojazdu elektrycznego z domowej instalacji fotowoltaicznej. Określenie energochłonności pojazdu w zmiennych warunkach atmosferycznych.

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik W, Szwajca F, Golimowski W, Berger A. Experimental Analysis of Residential Photovoltaic (PV) and Electric Vehicle (EV) Systems in Terms of Annual Energy Utilization. Energies. 2021; 14(4):1085. https://doi.org/10.3390/en14041085 (MNiSW: 140 pkt, IF = 2.702)

Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:

źródło: https://www.skoda-auto.com

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieślik W, Szwajca F, Golimowski J. The possibility of energy consumption reduction using the ECO driving mode based on the RDC test. Combustion Engines. 2020;182(3):59-69. doi:10.19206/CE-2020-310
  • Ford Fusion (Full Hybrid / Li-ion) 

 

Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik, W., Zawartowski, J., and Fuc, P., “The Impact of the Drive Mode of a Hybrid Drive System on the Share of Electric Mode in the RDC Test,” SAE Technical Paper 2020-01-2249, 2020, doi:10.4271/2020-01-2249
  • Lexus LS500h (Full hybrid / NiMH)

 

Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Fluder K., Pielecha I., Cieślik W. The impact of drive mode of a hybrid drive system on the energy flow indicators in the RDE test. Combustion Engines. 2018, 175(4), 18-25. doi:10.19206/CE-2018-403 [www]
  • Toyota RAV4 / Lexus NX250h (Full hybrid / NiMH)

 

Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w warunkach jazdy miejskiej - wybrane wyniki:

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Pielecha I., Cieślik W., Merkisz J., Analysis of the electric drive mode use and energy flow in hybrid drives of SUVs in urban and extra-urban traffic conditions. Journal of Mechanical Science and Technology. 2019, 33(10); 5043-5050. DOI 10.1007/s12206-019-0943-4  [www]
Pielecha I., Cieślik W., Szałek A. Operation of hybrid propulsion systems in conditions of increased supply voltage. Int. J. Precis. Eng. Manuf. (2017) 18: 1633-1639. doi.org/10.1007/s12541-017-0192-3 (MNiSW: 30 pkt, IF = 1,497; 2016) [www]
  • Toyota Mirai (Fuel Cell / NiMH)

Analiza warunków pracy napędu w rzeczywistych warunkach ruchu - wybrane wyniki:

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacjach naukowych:
Szałek, A.; Pielecha, I.; Cieslik, W. Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Energy Flow Analysis in Real Driving Conditions (RDC). Energies 2021, 14, 5018. https://doi.org/10.3390/en14165018
Pielecha I., Cieślik W., Szałek A. The use of electric drive in urban driving conditions using a hydrogen powered vehicle – Toyota Mirai. Combustion Engines. 2018, 172(1), 51-58. DOI: 10.19206/CE-2018-106 [www]
  • Toyota Prius plug-in (Full hybrid plug-in / Li-ion)

Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieślik W., Pielecha I., Szałek A., Vanhaelst R., Wpływ naładowania akumulatorów na parametry pracy napędu hybrydowego plug-in w rzeczywistych warunkach ruchu. Logistyka 6/2014, 2796-2805, ISSN 1231-5478

Procesy wtrysku i spalania paliwa:

  • Wpływ recyrkulowanych spalin na przebieg spalania  w układzie bezpośredniego wtrysku benzyny

Stanowisko badawcze - elementy sterująco-rejestrujące:

Kamera High Speed Star 5 firmy LaVision z układem zdwojonej optyki:

Widok dostępu optycznego kamery HSS5 do maszyny pojedynczego cyklu:

Przykładowe wyniki badań opublikowane w poniższych artykułach naukowych:

Cieślik W., Pielecha I. Evaluation of mixture swirl in the cylinder chamber in a conceptual system with combustion surrounded by inactive gases. Combustion Engines. 2018, 175(4), 40-47. doi:10.19206/CE-2018-406 [www].
Cieślik, W., Pielecha, I. Analysis of the possibilities to achieve adiabatization process of combustion surrounded by inactive gases in RCM. Combustion Engines. 2017, 168(1), 27-31. DOI: 10.19206/CE-2017-104 [www]
Cieślik W., Pielecha I., Kapusta Ł. The concept of combustion system with use of recirculated exhaust gas in the spark ignition engine. Combustion Engines. 2015, 162(3), 257-263. ISSN 2300-9896 [www]
Cieślik W., Pielecha I., Wisłocki K. Optical identification of the combustion of air-fuel mixture surrounded by non-combustible gas in a rapid compression machine. Archivum Combustionis. 2017, Vol. 37 (2), 93-106
Cieślik W, Pielecha I, Wisłocki K. Optical study of the use of recirculated gases for adiabatization of combustion process in the SIDI engine. MATEC Web of Conferences 2017;118:00006
Cieslik W., Pielecha I., Borowski P., Wislocki K., Evaluation of Repeatability of Rapid Compression Machine Under Selected Conditions. ECM 7th – European Combustion Meeting 2015 – 30.03-4.04.2015 – Budapest