Laboratoria Zakładu obejmują następujące zakresy tematyczne:
-
Badania alternatywnych układów napędowych oraz warunków przepływu energii:
- napędów hybrydowych
- napędów elektrycznych
- napędów zasilanych ogniwami paliwowymi
-
Badania konwencjonalnych i alternatywnych systemów spalania:
- systemów Turbulent Jet Ignition z komorami wstępnymi
- systemów dwóch wtryskiwaczy w komorze spalania
- systemów spalania z uwarstwieniem ładunku
-
Badania symulacyjne napędów i silników:
- badania symulacyjne napędów hybrydowych 0D, 1D - AVL CRUISE
- badania symulacyjne 1D silników z różnymi systemami spalania AVL BOOST
- badania 1D, 2D, 3D procesów silnikowych - AVL FIRE
Możliwości badawcze Zakładu Napędów Alternatywnych:
Alternatywne układy napędowe:
-
ŠKODA CITIGOe iV (Electric vehicle / Li-ion)
Analiza możliwości zasilania pojazdów elektrycznych z instalacji fotowoltaicznych w skali macro. Częstotliwości ładowania pojazdu elektrycznego w zależności od pokonywanych dystansów w rzeczywistych warunkach ruchu.
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik, W.; Szwajca, F.; Zawartowski, J.; Pietrzak, K.; Rosolski, S.; Szkarlat, K.; Rutkowski, M. Capabilities of Nearly Zero Energy Building (nZEB) Electricity Generation to Charge Electric Vehicle (EV) Operating in Real Driving Conditions (RDC). Energies 2021, 14, 7591. https://doi.org/10.3390/en14227591 (MNiSW: 140 pkt, IF = 3.004)
Analiza możliwości zasilania pojazdu elektrycznego z domowej instalacji fotowoltaicznej. Określenie energochłonności pojazdu w zmiennych warunkach atmosferycznych.
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik W, Szwajca F, Golimowski W, Berger A. Experimental Analysis of Residential Photovoltaic (PV) and Electric Vehicle (EV) Systems in Terms of Annual Energy Utilization. Energies. 2021; 14(4):1085. https://doi.org/10.3390/en14041085 (MNiSW: 140 pkt, IF = 2.702)
Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:
źródło: https://www.skoda-auto.com
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieślik W, Szwajca F, Golimowski J. The possibility of energy consumption reduction using the ECO driving mode based on the RDC test. Combustion Engines. 2020;182(3):59-69. doi:10.19206/CE-2020-310
-
Ford Fusion (Full Hybrid / Li-ion)
Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieslik, W., Zawartowski, J., and Fuc, P., “The Impact of the Drive Mode of a Hybrid Drive System on the Share of Electric Mode in the RDC Test,” SAE Technical Paper 2020-01-2249, 2020, doi:10.4271/2020-01-2249
-
Lexus LS500h (Full hybrid / NiMH)
Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w rzeczywistych warunkach ruchu (RDC) - wybrane wyniki:
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Fluder K., Pielecha I., Cieślik W. The impact of drive mode of a hybrid drive system on the energy flow indicators in the RDE test. Combustion Engines. 2018, 175(4), 18-25. doi:10.19206/CE-2018-403 [www]
-
Toyota RAV4 / Lexus NX250h (Full hybrid / NiMH)
Analiza warunków pracy napędu elektrycznego w warunkach jazdy miejskiej - wybrane wyniki:
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Pielecha I., Cieślik W., Merkisz J., Analysis of the electric drive mode use and energy flow in hybrid drives of SUVs in urban and extra-urban traffic conditions. Journal of Mechanical Science and Technology. 2019, 33(10); 5043-5050. DOI 10.1007/s12206-019-0943-4 [www]
Pielecha I., Cieślik W., Szałek A. Operation of hybrid propulsion systems in conditions of increased supply voltage. Int. J. Precis. Eng. Manuf. (2017) 18: 1633-1639. doi.org/10.1007/s12541-017-0192-3 (MNiSW: 30 pkt, IF = 1,497; 2016) [www]
-
Toyota Mirai (Fuel Cell / NiMH)
Analiza warunków pracy napędu w rzeczywistych warunkach ruchu - wybrane wyniki:
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacjach naukowych:
Szałek, A.; Pielecha, I.; Cieslik, W. Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Energy Flow Analysis in Real Driving Conditions (RDC). Energies 2021, 14, 5018. https://doi.org/10.3390/en14165018
Pielecha I., Cieślik W., Szałek A. The use of electric drive in urban driving conditions using a hydrogen powered vehicle – Toyota Mirai. Combustion Engines. 2018, 172(1), 51-58. DOI: 10.19206/CE-2018-106 [www]
-
Toyota Prius plug-in (Full hybrid plug-in / Li-ion)
Pełna wersja wyników badań dostępna w publikacji naukowej:
Cieślik W., Pielecha I., Szałek A., Vanhaelst R., Wpływ naładowania akumulatorów na parametry pracy napędu hybrydowego plug-in w rzeczywistych warunkach ruchu. Logistyka 6/2014, 2796-2805, ISSN 1231-5478
Procesy wtrysku i spalania paliwa:
- Wpływ recyrkulowanych spalin na przebieg spalania w układzie bezpośredniego wtrysku benzyny
Stanowisko badawcze - elementy sterująco-rejestrujące:
Kamera High Speed Star 5 firmy LaVision z układem zdwojonej optyki:
Widok dostępu optycznego kamery HSS5 do maszyny pojedynczego cyklu:
Przykładowe wyniki badań opublikowane w poniższych artykułach naukowych: